Workinlot

Startuplar hızla yeni iş modelleri ve teknolojileri test eder. Öğrenir, öğrendiklerini uygular ve geliştirileni tekrar test eder.

Ta ki ölçeklenebilir bir ürün ve iş modeli bulana kadar.

İnovasyon, riskli ve daha önce hiç gidilmemiş bir yolculuk. Startup’ın bu yolculukta kaybolmaması, kendini anlayabilmesi ve müşteri-ortaklar-yatırımcılara anlatabilmesi için, ortak ve objektif bir dil konuşması gerekiyor. 

Ortak dil konuşabilmek için, sıkça kullanılan startup jargonlarını listeledik.

Objektif ölçümler yapabilmek için, yarattığınız değeri en doğru ölçebilmenizi sağlayan metrikleri de, örneklerle listeliyoruz. Startup’ınıza özgün bir veya iki metrikle başlayın. Baktınız birşeyler ters gidiyor, yeni metrikler deneyebilirsiniz. 

MRR (Monthly Recurring Revenue-Aylık Tekrarlanan Gelir) ve ARR ( Annually recurring Revenue-Yıllık Tekrarlanan Gelir) 

B2B startup müşterileri tarafından yıllık veya aylık yinelenen gelirin toplamıdır. 

MRR hesaplama örneği: 10 kullanıcı ayda 100’er $ ödeme yapıyorsa, MRR 10 * 100 = 1000 $

ARR hesaplama örneği: Bir müşteriniz yıllık yenilenen üyelik bedeli olarak 1000 $ veriyorsa, ARR 1000 $

Bir müşteri yıllık yenilemesi olmayan üyelik hizmetini 1000 $ olarak satın aldıysa, ARR 0 $

DAU  & MAU  (Daily & Monthly Active User - Günlük & Aylık Aktif Kullanıcı)

Belirli bir süre içinde bir yazılım veya uygulamayla etkileşim kuran kullanıcılara aktif kullanıcı denir.

Bir startup'ın kullanıcıları tarafından ne kadar değerli bulunduğunu, kullanıcıların çözümü ne kadar sık kullandıkları ile ölçebiliriz. 

Aylık (MAU) ve günlük (DAU) aktif kullanıcı beklentisi girişim başına değişebilir. Ancak fikir vermek amaçlı, DAU / MAU oranının %10-%20 arasında olması beklenir.

CAC  (Customer Acquisition Cost -Müşteri Edinim Maliyeti)

Müşteri edinim maliyeti, belirli bir zaman diliminde ödeme yapan yeni bir müşteri elde etmek için gereken ortalama satış harcaması ve pazarlama harcaması miktarının bir ölçümüdür. 

Örneğin, bir ay içinde müşteri elde etmek için Satış/Pazarlama/Operasyona 100.000 $ harcarsanız ve 40 yeni müşteri eklerseniz, CAC'niz 2.500 $ olur.

Churn Rate (Müşteri Kaybı Oranı)

Müşteri Kaybı oranı, belirli bir zaman diliminde kaç müşterinin/hesabın hizmetinizden ayrıldığını ölçer.

Örneğin, geçen ay kaybedilen toplam müşteri sayısı 100 ve ayın başındaki toplam müşteri sayısı 2.000 ise, müşteri kaybetme oranı %5 olur.

Burn Rate (Yakış Oranı)

Yakış oranı, startup’ın belirli bir zaman diliminde harcadığı nakit miktarının bir ölçümüdür.

Yakış oranınızın % kaçının teknoloji ve ekipman gibi sabit maliyetlerden, % kaçınınsa tek seferlik pazarlama kampanyaları gibi değişken maliyetlerden kaynaklandığını belirlemelisiniz. 

Bu şekilde, yakış oranınız çok yüksekse, hangi masrafları kısmanız gerektiğini bilebilirsiniz.

ROI (Return on Investment- Yatırım Getirisi)

Yatırım getirisi veya ROI, belirli bir yatırımın getiri miktarını yatırımın maliyetine göre doğrudan değerlendirmek. 

(Gelir bölü yatırımın toplam maliyeti veya ROI = Net gelir / Yatırım maliyeti x 100)

Örnek:    Startup 100.000 € harcadıysa ve 150.000 € kazandıysa, ROI %50 olur.

Cash Runway (Nakit Yolu)

Nakit yolu, mevcut yakış oranınızda (Burn rate), paranızın ne kadar dayanacağını ölçer.

Örneğin, bu ay başlangıç bakiyeniz 200.000$ ve harcama oranınız aylık 10.000$ ise, nakit yolunuz 20 ay olacaktır.

PoC – Proof of Concept (Kavramsal Doğrulama)

B2B startup’ın özgün değer önerisini, şirket ile ortak belirlediği limitli alanda kanıtlaması.(Şirketler, Startupları Nasıl Değerlendirir ? PoC - Kavramsal Doğrulama Metodolojisi)

Demo ve PoC arasındaki fark nedir?

Örnek senaryoda demo, aracın özelliklerini açıklayan bir satış görevlisinin yapacağı tanıtımdır.

PoC, özellikleri deneyimlemek ve aracın isteklerinize uyup uymadığını değerlendirmek için bir test sürüşüdür.

Acqui-hiring

Daha büyük ve başarılı bir şirketin, yetenekli iş gücünü kazanmak için startup'ı satın alması.

Örnek: "Facebook'un 2009'da FriendFeed'i satın alması ve bu süreçte birkaç yüksek vasıflı Google mezununu iş gücüne katması

Bootstrapping

Girişimcilerin, startup’larını kişisel imkanlaıyla finanse etmeleri ve arkadaşlarından ve ailelerinden gelen parayı kullanmaları.

Örnek: "Girişiminizi « BOOTSTRAP» başlatmanın bir avantajı, işiniz üzerinde tam kontrole sahip olmanız ve yatırımcıların yapmanızı söylediği şeyi yapmak zorunda kalmamanızdır."

Ölçeklenebilirlik

Bir startup’ın, sürecin, sistemin veya yazılımın iş yükündeki artışı yönetme kapasitesini tanımlayan bir özelliktir.

Girişim bir donanım çözümü sunuyorsa, kullanıcı sayısı arttığında, bir veri tabanı sunuyorsa, artan sayıda sorgu karşısında gösterdiği performans dikkate alınır.

Bridge Loan (Köprü finansman)

Bir sonraki yatırım turuna kadar girişimcilerin geçimlerini sağlamalarına yardımcı olmak için yatırımcılar tarafından sağlanan kısa vadeli bir kredi (yani iki haftadan üç yıla kadar)

“Köprü finansman faiz oranları genellikle uzun vadeli finansmandan daha yüksektir. Amerika’da bu oran takribi %8,5 ile %10,5 arasında değişir."

Exit Strategy ( Çıkış Stratejisi)

Startup kurucularının hisselerini satarak, para kazanabilmek ve yatırımcılarına geri ödeme yapabilmek için startup sahipliğini devretmesi.

Örnek: "Bir startup kurucusunun çıkış stratejisi için birçok seçeneği vardır: başka bir startup veya şirketle birleşebilir, startup'ı başka birine satabilir, başka bir şirket tarafından satın alınabilir, vb."

Freemium

Müşterilere startup'ın ürün veya hizmetlerinin ücretsiz sınırlı bir sürümünün sunulduğu, ancak müşterilerin gelişmiş özellikler için ücretlendirildiği popüler bir startup iş modeli.

Örnek: "Spotify, temel plandaki abonelerin ücretsiz olarak müzik dinleyebildiği, ancak premium sürüm için ödeme yapmanın diğer avantajların yanı sıra reklamları kaldırdığı bir ücretsiz model kullanıyor."

Growth Hacking

Growth hacking, aktif kullanıcı tabanını büyütmeye, korumaya, ürünleri satmaya ve görünürlük kazanmaya yardımcı olmak için kaynak açısından hafif ve uygun maliyetli dijital pazarlama taktiklerinin kullanılması.

Örnek: YouTube – Gömme kodlar sunarak, kullanıcıların YouTube videolarını kendi sitelerinde paylaşmalarını kolaylaştırması

MVP (Minimum Viable Product)

Nihai ürününüzün ana değer yarattığı özelliği, kullanıcılarla test etmek / öğrenmek için tasarlanan en basit ve düşük maliyetli deney ürünü. MVP bir öğrenim aracıdır, satış yapılacak ürün değildir.

Örnek:    Zappos (ilk online ayakkabı e-ticaret sitesi) kurucusu Nick Swinmurn, iş fikrini test etmek için mağazalarda bulduğu ayakkabıların fotoğraflarını çekti ve insanların denemeden bir çift ayakkabıyı satın almaya istekli olup olmayacağını gördü.

Sweat Equity

Sweat equity nakit ödeme yerine, ilk çalışanlara, startup'a farklı hizmetler sağlayan yapı veya kişilere verilen hisseye verilen ad.

Sweat equity anlaşmasının şartlarını özetleyen açık ve öz bir anlaşma yapmanız gerekir. Uzun vadeli bir iş birliği olduğunu unutmayın.

Startup'ın kontrolü veya sonraki turlarda yatırım almasını engelleyecek bir hisse paylaşımı olmadığından ve teklif ettiğiniz hissenin, karşı taraf için de değerli olduğundan emin olun.

Örnek: Startup'lar özellikle yatırım öncesi nakit akışı sürdürülebilir seviyeye gelmeden, network ve iş geliştirme yetkinlikleri startup'ın iş alanı ile alakalı ve büyüme, yatırım alma stratejilerinde ekibe değer yaratacağından emin olduğu kişileri, maaş vermeden hisse vererek startup'a dahil edebilir. 

Workinlot, kurumsal inovasyon projelerini destekleyen hizmetlerle, teknoloji odaklı iş birliği fırsatlarını geliştirmeye yardımcı oluyor.

Tanışma toplantısı için bekliyoruz.

 

 

 

WORKINLOT HABER BÜLTENİ

Yeni içerikler, çağrılar ve gelişmelerle ilgili bilgilendirilmek için haber bültenimize abone olabilirsiniz